طراحی سایت پزشکی

The importance of medical web design

امروزه فضای مجازی و دنیای اینترنت بخش قابل توجهی از زندگی انسان ها را در سراسر جهان فرا گرفته است. به همین دلیل است که تمامی کسب و کارهای بزرگ برای دوام و پیشرفت خود از تاثیرات آن غافل نمی شوند. با توجه به اینکه در تمامی مشاغل رقبای زیادی فعالیت می نمایند، طراحی سایت را می توان یک سرمایه گذاری در نظر گرفت. یکی از مهم ترین کارهایی که برای حضور جدی خود در جامعه به سایت نیاز دارند، حوزه پزشکی است. طراحی سایت پزشکی می تواند به مشاغل فعال در این حوزه کمک نماید تا حضور جدی تری در دنیای مجازی داشته باشند. شاید با خودتان فکر کنید که طراحی نمودن سایت پزشکی چگونه می تواند در حوزه پزشکی نقش داشته باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت طراحی سایت پزشکی و تاثیر آن در این حوزه کاری به طور کامل آشنا کنیم.

 

 

اهمیت طراحی وب سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی می تواند در شناخت بهتر پزشک و افزایش تعداد مراجعه کنندگان نقش بسیار موثری داشته باشد. با توجه به افزایش مشغله های زندگی و سهولت دسترسی به اینترنت، امروزه بسیاری از افراد برای کارهای روزمره از دنیای مجازی استفاده می نمایند. به همین دلیل اکثر افراد در صورت بروز هرگونه بیماری و ناراحتی جسمی به دنبال دلایل و شیوه درمان آن در محیط اینترنت هستند. با طراحی نمودن سایت پزشکی می توانید علاوه بر ارائه مطالب مفید در رابطه با انواع بیماری ها و راه های درمان آن ها، مخاطبان را ترغیب نمایید که برای بررسی دقیق تر با شما ارتباط برقرار نمایند.

همچنین هنگام طراحی سایت پزشکی به مخاطبان خود این امکان را می دهید که بتوانند به صورت اینترنتی نوبت مطب شما را تهیه کنند. همچنین در صورتی که برای آن ها سوالی ایجاد شود می توانند در بخش پرسش و پاسخ، سوالات خود را با پزشک در میان بگذارند. به طور کلی بیماران می توانند با کمک سایت به راحتی با پزشک خود ارتباط برقرار نمایند. به همین دلیل است که امروزه طراحی سایت پزشکی یک بخش ضروری در بخش درمان محسوب می شود.

از دیگر دلایل اهمیت طراحی سایت پزشکی این است که پزشک به خوبی و به طور کامل می تواند رزومه خود را در اختیار بیماران قرار دهد. بسیاری از بیماران زمانی که می خواهند پزشک معالج خود را انتخاب کنند، نمی دانند که کدام دکتر را انتخاب نمایند. بنابراین به چندین مطب مراجعه می نمایند تا پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. اما زمانی که پزشک دارای سایت تخصصی باشد، بیماران به راحتی می توانند میزان تخصص، مهارت، تجربه کاری و رضایت بیماران او را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین پزشکان می توانند تمامی خدماتی که ارائه می دهند را برای بیماران توضیح دهند. این کار علاوه بر مدیریت زمان پزشک، به بیماران کمک می نماید تا سریع تر به نتیجه برسند.

 

 

مزایای طراحی سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی از مزایای فوق العاده ای برخوردار است که دانستن آن ها خالی از لطف نمی باشد.

  1. ارتباط بهتر بیماران و پزشک: اولین مزیت طراحی سایت پزشکی، ارتباط بهتر و راحت تری است که بیماران با پزشک برقرار می نمایند. این کار می تواند در جلب اعتماد بیشتر بیماران نقش بسیار موثری داشته باشد. از طرفی با مصاحبه های آنلاین می توانند سریع تر با پزشک ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را با او در میان بگذارند.
  2. سهولت در نوبت دهی: از دیگر مزایای طراحی سایت پزشکی این است که بیماران می توانند در هر زمانی از شبانه روز برای دریافت نوبت اقدام کنند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد برای مراجعه با پزشک مقابل خود می بینند، دریافت نوبت از پزشک است. زیرا ممکن است به دلیل مشغله های زیاد نتوانند در ساعت مشخصی به مطب پزشک مراجعه کنند. اما با استفاده از این سایت می توانند به راحتی و در هر جایی که هستند نوبت خود را دریافت نمایند.
  3. صرفه اقتصادی برای پزشک: از طرفی پزشک می تواند از سایت به عنوان یک تیم فعال کمک بگیرد. بنابراین نیازی ندارد که افراد زیادی را برای پاسخگویی به بیماران استخدام نماید. این موضوع موجب می شود تا از نظر اقتصادی نیز برای پزشک به صرفه باشد.
  4. به نمایش گذاشتن نظرات بیماران: هنگام طراحی سایت پزشکی، بیماران می توانند نظرات خود را نسبت به عملکرد و تخصص پزشک در سایت درج نمایند. بنابراین افرادی که برای اولین بار می خواهند به مطب پزشک مراجعه نمایند، راحت تر به پزشک اعتماد می کنند. بنابراین درصد بیمارانی که تصمیم می گیرند به مطب پزشک مراجعه کنند، افزایش می یابد. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه های اضافی برای تبلیغات نمی باشد.

 

 

امکانات در نظر گرفته شده در طراحی سایت پزشکی

در طراحی سایت پزشکی باید امکانات مختلفی در نظر گرفته شود، تا بتواند نیازهای بیماران را برطرف نماید. به طور مثال سایت طراحی شده باید از سرعت لود بالایی داشته باشد، تا سریع تر در اختیار مخاطبان قرار گیرد. وضوح و سهولت استفاده از سایت نیز بسیار حائز اهمیت است. زمانی که بیماران به سایت مراجعه می نمایند، باید به راحتی بتوانند نیازهای خود را برطرف نمایند. به طور مثال برای پرسش از پزشک نباید چندین صفحه را جستجو نمایند، تا به خواسته خود دست پیدا کنند. بنابراین بهتر است این قسمت در اصلی ترین صفحه سایت قرار داده شود.

از دیگر امکانات طراحی سایت پزشکی می توان به بخش نوبت دهی اینترنتی اشاره داشت. بسیاری از بیماران زمانی به سایت پزشکی مراجعه می نمایند، می خواهند در سریع ترین زمان ممکن نوبت دریافت نمایند. بنابراین باید امکان نوبت دهی آنلاین برای بیماران وجود داشته باشد. تا تمامی مخاطبان از هر کجای کشور که می خواهند، بتوانند به راحتی نوبت تهیه کنند. فراموش نکنید که ضعف در قسمت نوبت دهی می تواند دلیل اصلی نارضایتی بیماران و مخاطبان سایت باشد. بنابراین کیفیت بالای امکانات هنگام طراحی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی از مهم ترین امکاناتی که در طراحی سایت های پزشکی باید در نظر گرفته شوند، می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • امکان تعیین و رزرو نوبت برای ویزیت حضوری
  • قابلیت پرداخت حق ویزیت به صورت آنلاین
  • امکان چت آنلاین میان بیمار و پزشک
  • تعیین دقیق محل قرارگیری مطب در گوگل مپ و به صورت متنی
  • درج شماره های تماس و ارتباط تلفنی با مطب و پزشک
  • قابلیت ویزیت و چت تصویری میان بیماران و پزشک در صورت لزوم
  • امکان مشاوره به صورت آنلاین (رایگان یا با حق مشاوره)
  • امکان درج پرونده و نمایش آن برای بیمار توسط پزشک

 

 

نکات قابل توجه هنگام طراحی سایت پزشکی

برای طراحی سایت پزشکی باکیفیت و معتبر باید نکات مختلفی مورد توجه قرار گیرد. این نکات می تواند نقش بسیار موثری در موفقیت و بهبود عملکرد سایت داشته باشد. از مهم ترین نکاتی که باید در طراحی سایت های پزشکی مورد نظر قرار گیرند، می توان به نکات زیر اشاره داشت.

برای طراحی سایت پزشکی باکیفیت و معتبر باید نکات مختلفی مورد توجه قرار گیرد. این نکات می تواند نقش بسیار موثری در موفقیت و بهبود عملکرد سایت داشته باشد. از مهم ترین نکاتی که باید در طراحی سایت های پزشکی مورد نظر قرار گیرند، می توان به نکات زیر اشاره داشت.

  • بررسی سایت های رقیب: ابتدایی ترین موضوعی که هنگام طراحی سایت پزشکی باید به آن توجه شود، بررسی سایت های رقیب است. در این صورت می توانید نقاط قوت و ضعف آن ها را پیدا کرده و با توجه به آن ها سایت خود را طراحی کنید. ارائه امکانات بهتر و بیشتر نسبت به رقبا می تواند از امتیازهای سایت شما محسوب شود.
  • ایجاد دسترسی سریع و راحت: معمولا تمامی پزشکان اطلاع زیادی را باید در اختیار بیماران خود قرار دهند. این مطالب شامل آدرس، نقشه مطب، فرم های ضروری برای بیماران، اطلاعات پزشکی مخصوص بیماران، مطالب آموزشی و … می باشد. طراحی سایت باید به گونه ای باشد که دسترسی به این اطلاعات برای بیماران راحت و سریع انجام شود.
  • بهینه سازی سایت: هر چقدر که وب سایت خوب و باکیفیتی را طراحی کرده باشید، اگر دسترسی به آن راحت نباشد فایده ای ندارد. بنابراین بهتر است بهینه سازی و سئو سایت در موتورهای جستجو را یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. کاربران باید بتوانند با اولین جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کنند و وارد آن شوند.
  • انتخاب طراح سایت مجرب و متخصص: نکته دیگری که هنگام طراحی سایت پزشکی باید در نظر داشته باشید، انتخاب طراح مناسب است. امروزه شرکت های مختلفی هستند که کار طراحی سایت را انجام می دهند. اما بسیاری از آن ها کارآموز هستند و ممکن است نتوانند کیفیت بالایی را ارائه دهند. به همین دلیل از شرکت هایی کمک بگیرید که از تخصص و تجربه بالایی در این زمینه برخوردارند.

 

 

طراحان حرفه ای هنگام طراحی سایت پزشکی به این نکات توجه می کنند!

  1. قالب سایت مناسب: از ابتدایی ترین نکاتی که باید در طراحی سایت پزشکی به آن توجه شود، انتخاب قالب مناسب است. قالب سایت در کنار به روز بودن باید ساده و قابل درک باشد. زیرا ظاهر سایت نشان دهنده هویت کاری پزشک است و هر چقدر ظاهر آن جدیدتر و جذاب تر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد نمود. از طرفی مخاطبان باید به راحتی و با ابتدایی ترین دانش و اطلاعات بتوانند از سایت استفاده نمایند.
  2. داشتن دکمه های عملیاتی مشخص: نکته دیگری که هنگام طراحی سایت پزشکی باید مد نظر قرار بگیرد، دکمه های عملیاتی واضح و مشخص هستند. دعوت نمودن کاربران برای انجام فعالیت در سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال نظرسنجی، مطرح نمودن سوالات، دریافت نوبت و … از مهم ترین این فعالیت ها هستند. بنابراین دکمه انجام این عملیات ها باید کاملا مشخص و در دسترس باشند.
  3. چک کردن لینک ها: بررسی لینک ها و تناسب آن ها با مرورگرهای مختلف از دیگر کارهایی است که هنگام طراحی سایت پزشکی باید انجام شود. لینک ها باید به گونه ای باشند که در صورت کلیک روی آن ها به سرعت وارد سایت شوند. همچنین تمامی لینک ها و آدرس سایت باید در هر نوع مرورگر به راحتی باز شوند.
  4. لینک های ارتباطی معتبر ایجاد شوند: از دیگر کارهایی که هنگام طراحی سایت پزشکی باید انجام شود، ایجاد لینک های ارتباطی در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها است. این کار موجب می شود تا به راحتی بتوانید مخاطبان را از شبکه های اجتماعی به سایت ارجاع دهید و دسترسی راحت تری را برای آن ها ایجاد نمایید. همچنین باید در سایت لینک های سریعی را برای دسترسی به شبکه های اجتماعی قرار دهید، تا بیماران سریع تر بتوانند وارد شبکه های اجتماعی شوند.

 

 

نکات کلیدی در رابطه با محتوا سایت پزشکی

علاوه بر طراحی سایت پزشکی، محتوای مورد استفاده در آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا در نهایت مطالب داخل سایت هستند که مخاطبان شما را جذب می نمایند. زیرا مخاطبین سایت به دلیل مطالب موجود در سایت و آگاهی نسبت به آن ها، به سایت شما مراجعه می کنند. بنابراین کیفیت بالای مطالب و سئو سازی آن ها بسیار حائز اهمیت است. از مهم ترین نکاتی که در رابطه با محتوای سایت باید به آن توجه شود، عبارتند از:

  • باید رفرنسی از تمامی تخصص ها و خدمات ارائه شده توسط پزشک ارائه شود.
  • رزومه به روز پزشک باید با جزئیات کامل در سایت قرار داده شود.
  • مقاله های مرتبط با بیماری ها و درمان آن ها به کمک متدهای روز باید در سایت بارگذاری شوند.
  • تصاویر واقعی تجهیزات پزشکی مورد استفاده با کاربرد آن ها باید ارائه شوند.
  • تصاویر واضح از داخل و خارج مطب باید در سایت بارگذاری شوند.
  • می توان تصاویر و یا ویدیوهایی از پزشک نیز در سایت قرار داد.
  • حتما باید فضایی برای نظرخواهی از بیماران نیز در نظر گرفته شود.
  • اطلاعات پزشکی و اخبار قرار داده شده در سایت باید دائما به روز شوند.
  • بخشی برای آگاه سازی نسبت به آدرس و اطلاعات تماس مطب، در کنار ساعات حضور پزشک و … باید در نظر گرفته شود.

 

کاربرد طراحی سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی می تواند کمک بسیار زیادی به پزشکان نماید. زیرا در افزایش اعتبار آنها تاثیر بسیار زیادی دارد. از مهمترین تاثیراتی که طراحی سایت پزشکی در روند کار پزشک دارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. صاحب برند شدن در حرفه پزشکی: ابتدایی ترین کاربرد طراحی سایت پزشکی این است که پزشک می تواند برند مخصوص خود را داشته باشد. بنابراین در حرفه خود شناخته تر می شود و مخاطبین او را به عنوان یک پزشک کاربلد خواهند شناخت. همچنین پزشک تلاش می نماید تا برای تقویت نمودن برند خود در سمینارهای داخلی و خارجی شرکت کند. از تجهیزات به روز استفاده نماید و تکنیک های جدید را در درمان بیاموزد.
  2. معرفی نمودن خدمات: یکی از مشکلاتی که ممکن است زمان زیادی از پزشک و بیماران بگیرد، آشنایی با خدماتی است که پزشک ارائه می دهد. در صورتی که با طراحی سایت پزشکی، لیست کاملی از تمامی خدمات ارائه شده توسط پزشک در اختیار بیماران قرار می گیرد. بنابراین مخاطب با توجه به نیاز خود به راحتی می تواند پزشک متخصص و مجرب در زمینه مورد نظرش را پیدا کند.
  3. به سرعت می توان به نیاز بیماران پاسخ داد: با طراحی سایت پزشکی، دیگر نیازی به تماس تلفنی و یا ویزیت حضوری برای پاسخگویی به سوالات بیماران نیست. آن ها می توانند برای دستیابی به جواب سوالات غیر ضروری خود از طریق سایت اقدام نمایند. پزشک نیز از طریق چت آنلاین جواب آن ها را می دهد. بنابراین در صورت ضرورت برای ویزیت حضوری از طریق همان سایت نوبت خواهند گرفت.
  4. دیگر کاربردهای طراحی سایت پزشکی: از دیگر کاربردهای طراحی سایت می توان به معرفی و تبلیغات سریع تر اشاره نمود. در سایت پزشکی مطالب پزشکی در اختیار بیماران قرار می گیرد که از طریق آن ها با پزشک آشنا خواهند شد.

 

 

طراحی سایت برای مشاغل مختلف در حوزه پزشکی

طراحی سایت پزشکی می تواند با توجه به مشاغل مختلف در حوزه پزشکی، انجام شود. امروزه با توجه به اهمیت و قدرت فضای مجازی اکثر پزشکان برای طراحی نمودن سایت خود اقدام می نمایند. برای طراحی سایت باید تخصص اصلی پزشک مشخص شود تا سایت منحصر به فرد و اصولی تری طراحی شود. از رایج ترین مشاغل پزشکی که برای طراحی نمودن سایت اقدام می کنند، عبارتند از:

  • پزشک عمومی
  • دامپزشکی
  • چشم پزشکی
  • جراحی
  • مامایی
  • داروسازی
  • روانپزشکی
  • متخصص تغذیه
  • گفتار درمانی
  • تخصص بیهوشی
  • تخصص صنایع غذایی
  • فیزیوتراپی
  • بهداشت محیط
  • فوریت های پزشکی
  • متخصص کاردرمانی

 

هزینه طراحی نمودن سایت های پزشکی

از رایج ترین سوالاتی که در رابطه با طراحی سایت پزشکی وجود دارد، هزینه این کار است. در طراحی سایت های پزشکی عوامل مختلفی وجود دارند که در تعیین قیمت آن موثرند. از رایج ترین عواملی که در تعیین هزینه های طراحی سایت موثرند، می توان به عوامل زیر اشاره نمود.

  • بهینه سازی سایت
  • رتبه بندی سایت
  • قالب بندی و دسترسی های ایجاد شده در سایت
  • امکانات ایجاد شده در سایت
  • میزان تخصص و مهارت طراح سایت
  • لینک های دسترسی ایجاد شده در سایت
  • پنل های مدیریتی ایجاد شده
  • و …