مشاوره مدیریت درمانی

The importance of medical website design

مقدمه

یکی از مشکلات مراکز درمانی که می تواند برای بیماران و مراجعین بسیار آزاردهنده باشد، انتظار برای پذیرش و ویزیت توسط پزشک است. در صورتی که مدیریت خدمات درمان به خوبی انجام نشود، قطعا میزان نارضایتی بیماران افزایش می یابد. در نهایت تعداد مراجعین نیز با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد. به طور کلی مدیریت نمودن مراکز درمانی یکی از مهم ترین و موثرترین اصول موفقیت این مراکز است. مشاوره مدیریت درمانی راهکارهایی را به بخش مدیریت درمان ارائه می دهند، که بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. از مهم ترین وظایف مدیریت درمان، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد مراکز درمانی، جلب رضایت مراجعین و ارتقاء کیفیت کار پرسنل است. مشاوره به بخش مدیریت کمک می نماید تا وظایف خود را به طور کامل بشناسد و آن ها را به بهترین نحو عملی کند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با مشاوره مدیریت درمانی بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

 

 

مدیریت درمان چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که مدیریت خدمات درمان چیست و چه اهمیتی در مراکز درمانی دارد. قطعا بارها با این مشکل مواجه شدید که برای پذیرش نوبت و ویزیت حضوری توسط پزشک، چند ساعتی را در مطب بلاتکلیف منتظر مانده اید. این موضوع می تواند برای بیماران از نظر جسمی و روحی بسیار ناراحت کننده باشد. بنابراین رفع این مشکل در افزایش میزان رضایت بیماران و همچنین بهبود کیفیت عملکرد مرکز درمانی نقش بسیار موثری دارد.

مدیریت خدمات درمان می تواند با تکیه به تجربه و دانشی که در زمینه مدیریت بحران دارد، به رفع این مشکلات کمک نماید. به طور کلی مدیریت درمان می تواند مشکلات احتمالی مراکز درمانی و مطب ها را پیش بینی نموده و برای پیشگیری از بروز آن ها راه حل ارائه دهد. بنابراین توجه به این سیستم مدیریت در تمامی مراکز درمانی می تواند نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد و موفقیت مراکز درمانی داشته باشد. البته مدیریت خدمات درمان نیاز به تخصص و دانش کافی دارد. به همین دلیل است که امروزه در حوزه درمانی رشته تحصیلی تحت عنوان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تدریس می شود. اما مشاوره مدیریت درمانی نیز می تواند به افزایش تجربه و تخصص سیستم مدیریت درمان کمک نماید.

افرادی که می خواهند در بخش مشاوره مدیریت درمانی فعالیت نمایند، باید اطلاعات کاملی از وظایف مدیریت خدمات درمان داشته باشند. به طور مثال باید اطلاعات کاملی از راه های رفع استرس و نگرانی در بیماران داشته باشند. همچنین باید بتوانند در نهایت صبر و پختگی به تمامی نیازهای مدیریت درمانی پاسخ دهند. از طرفی مدیریت درمانی نیز باید از نظر روحی و جسمی قدرتمند بوده و بتوانند در تصمیم گیری های خود قاطع رفتار کنند.

 

 

مشاوره مدیریت درمانی چیست؟

مشاوره مدیریت درمانی دانشی تخصصی است، که می تواند به مدیریت بهتر مراکز درمانی کمک کند. با همکاری مشاور، مدیریت درمانی می تواند با تمرکز و دانش بیشتری به وظایف خود عمل کند. به طور کلی مشاور مدیریت درمانی می تواند در کنترل شرایط بحرانی و تصمیم گیری های مهم بخش مدیریت درمان نقش بسیار موثری داشته باشد. اگر بخواهیم مشاوره در حوزه مدیریت پزشکی را به عنوان یک تکنیک بدانیم، این تکنیک در موفقیت مراکز درمانی و بهبود عملکرد آن ها نقش ویژه ای را ایفا می نماید. در بسیاری از مواقع ممکن است بخش مدیریت خدمات درمان با شرایطی مواجه شود که نتواند برای عبور از آن راهکار مناسبی را ارائه دهد. در این صورت می توانید با کمک گرفتن از مشاور مدیریت درمان، راه حل های مناسبی را برای رفع مشکلات ایجاد شده اجرایی نماید.

مشاوره مدیریت درمانی تلاش می کند تا برای مسائل ایجاد شده، راهکارهای سازگار با شرایط ارائه دهد. به طور کلی ممکن است مسائل مختلفی در مراکز درمانی ایجاد شود، که عدم توجه به آن ها در عملکرد مرکز اختلال ایجاد نماید. به طور مثال عدم مدیریت عملکرد و وظایف پرسنل، بی توجهی به مراجعین و زمان بندی رسیدگی به مشکلات آن ها و … از رایج ترین مشکلاتی است که در مراکز درمانی بروز پیدا می کنند. در صورتی که بخش مدیریت درمانی وجود نداشته باشد، قطعا این مشکلات تشدید می شوند و کیفیت عملکرد مراکز درمانی را کاهش می دهند. در برخی از مواقع نیز ممکن است مدیریت خدمات درمان وجود داشته باشد، اما توانایی ارائه راه حل در شرایط بحرانی را نداشته باشد. در این صورت نیز احتمال رفع مشکلات وجود نخواهد داشت. در این صورت مشاوره مدیریت درمانی می تواند به کمک این بخش آمده و راه حل های مناسبی برای رفع مشکلات ارائه دهد.

 

 

وظایف مشاوره در مدیریت درمان

مشاوره مدیریت درمانی نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد مدیران در کنترل و مدیریت مراکز پزشکی دارد. از مهم ترین وظایف مشاور مدیریت درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این مشاوران در ابتدا به تحلیل شخصیتی و عملکردی منابع انسانی می پردازند. تا بتوانند شرایط کاری پرسنل را در مراکز درمانی ارزیابی نموده و آن را مدیریت نمایند.
  • همچنین این مشاوران رفتارهای سازمانی را به خوبی می شناسند و بر اساس استانداردهای آن، رفتار و استراتژی های سازمانی مرکز درمانی مورد نظر را بررسی می کنند. سپس راهکارهای مناسب برای کار گروهی مناسب را ارائه می دهند.
  • مشاوره مدیریت درمانی بر روی مسئولیت های مدیر و روند اجرای بیمه نیز نظارت دارد.
  • بر قراردادهای استخدامی نظارت می کند و قوانین و ضوابط کار را تعیین می نماید.
  • روش های استفاده از معافیت های مالیاتی را نیز بررسی می کند.
  • از دیگر وظایف مشاوران مدیریت درمانی برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای مجموعه پزشکی با توجه به عملکرد آن است.
  • بررسی سایت پزشکی و بازنگری آن از دیگر وظایف مشاوران مدیریت درمانی می باشد.

مشاوره مدیریت درمانی وظایف دیگری نیز دارد که در راستای بهبود عملکرد مراکز درمانی به انجام آن ها می پردازد. نظارت بر روند مدیریت مراکز درمانی و اطمینان از رعایت اصول مدیریتی از دیگر وظایف این مشاوران است. از طرفی مشاوران مدیریت درمانی باید توانایی شناسایی نیازهای داخلی و خارجی مراکز درمانی را داشته باشند تا بتوانند پیش از بروز هرگونه مشکل در این مراکز، آن ها را درک نموده و راه حل های مناسبی برای پیشگیری از آن ها ارائه دهند. همچنین ایجاد هماهنگی میان پرسنل، خدمات سیستم درمانی و رضایت مراجعین از مهم ترین وظایف این مشاوران می باشد. بنابراین مشاوران نیز مانند مدیران باید از تمامی اصول و استانداردهای مدیریتی در مراکز درمانی به طور کامل آگاهی داشته باشند.

 

 

نحوه عملکرد مشاوره مدیریت درمانی

از رایج ترین سوالاتی که ممکن است در رابطه با مشاوره مدیریت درمانی ایجاد شود، ساعت کاری و نحوه ارتباط با آن است. بسیاری از مدیران می خواهند بدانند که چگونه می توانند از مشاوره برای مدیریت نمودن مراکز درمانی خود کمک بگیرند. آیا باید برای دریافت مشاوره به مراکز خاصی مراجعه نمود، یا اینکه به صورت اینترنتی نیز می شود از آن ها کمک گرفت. امروزه شرکت های بسیار زیادی هستند که می توانند در طراحی سایت پزشکی و مدیریت نمودن مراکز پزشکی به مدیران این مراکز کمک نمایند. اما نکته قابل توجه انتخاب شرکت هایی است که از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک می گیرند.

مشاوره مدیریت درمانی به صورت اینترنتی و آنلاین، می تواند به صرفه جویی در وقت و هزینه مراکز درمانی کمک نماید. از طرفی مدیران در هر ساعتی از روز می توانند مشکلات خود را به صورت گفتگوی آنلاین ارائه دهند و منتظر راه حل مناسب باشند. به طور کلی مشاوره مدیریت درمانی به صورت اینترنتی می تواند به مدیران کمک کند تا با وجود برنامه کاری فشرده بتوانند زمان کافی برای دریافت مشاوره داشته باشند.

به طور کلی مشاوره مدیریت درمانی ابتدا نوع مراکز درمانی و وسعت آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس مشکلات پیش روی این مراکز را بررسی می نماید. پس از آن راه حل های مناسبی را برای پیشگیری از بروز مشکلات ارائه می دهد. در صورتی که بحران و مشکلات ناگهانی برای مرکز درمانی مورد نظر ایجاد شده باشد نیز، به مدیران کمک می نماید تا بتوانند این بحران ها را مدیریت نمایند. به طور کلی در صورت کمک گرفتن از شرکت های مشاوره مدیریت درمانی می توان در هر شرایط و زمانی برای رفع مشکلات مدیریتی و بحران های ایجاد شده در مراکز درمانی اقدام نمود.

 

 

اهمیت مشاوره مدیریت درمانی

به طور کلی مشاوره مدیریت درمانی می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند کار مراکز درمانی داشته باشد. قطعا هر مجموعه کوچک و بزرگی برای ادامه کار خود نیاز به کنترل و مدیریت توسط افراد متخصص دارد. اگر در مجموعه و مراکز درمانی نیز افراد به هر روشی که دوست دارند، عمل کنند در نهایت مراجعین ناراضی خواهند بود. زیرا زمان بندی درستی در مرکز درمانی وجود ندارد و مراجعین زمان زیادی را برای پذیرش و ویزیت از دست خواهند داد. این موضوع موجب می شود تا پس از مدت کوتاهی تعداد مراجعین کاهش پیدا کند و در نهایت درآمد پزشک نیز با کاهش چشمگیری روبرو شود. بنابراین مشاوره مدیریت درمانی در جلب رضایت مراجعین و افزایش درآمد مراکز پزشکی بسیار موثر است. از طرفی مشاوره درمانی می تواند از طریق روش های زیر به محبوبیت و معروفیت بیشتر کلینیک و یا مرکز درمانی کمک نماید.

  1. تعیین اهداف مراکز پزشکی از ابتدایی ترین کارهایی است که مشاور مدیریت درمان برای محبوبیت بیشتر مراکز درمانی انجام می دهد.
  2. برنامه ریزی برای مدیریت پزشکی و نظارت بر روند درست اجرای آن از دیگر کارهایی است که این مشاوران انجام می دهند. در صورتی که پس از نظارت در عملکرد مرکز درمانی و برنامه ریزی انجام شده، اختلافی مشاهده نمایند به اصلاح آن می پردازند.
  3. سازماندهی نمودن نیروهای انسانی و پرسنل مراکز درمانی نیز از دیگر کارهایی است که مشاوره مدیریت درمانی انجام می دهد. بنابراین نمی توان اهمیت مشاوره را در مدیریت درمان نادیده گرفت.
  4. مدیریت نمودن مراکز پزشکی یک وظیفه پر از چالش است که ممکن است مدیران را دچار بحران و استرس نماید. مشاوره مدیریت پزشکی می تواند به مدیران کمک نماید تا راحت تر با این چالش ها روبرو شوند. همچنین راهکارهای پیشگیری و مقابله با بحران های کاری را نیز به مدیران می آموزند.

مشاوره مدیریت درمانی چه تاثیری در عملکرد مراکز درمانی دارد؟

مشاوره مدیریت درمانی می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت عملکرد پرسنل یک مجموعه درمانی داشته باشد. قطعا هماهنگی و مدیریت عملکرد پرسنل یک مرکز درمانی کار راحتی نیست. بنابراین نیاز است تا دانش کافی در رابطه با استراتژی های مدیریتی وجود داشته باشد. سپس با توجه به آن ها برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت و افزایش کیفیت عملکرد پرسنل ارائه شود. قطعا عملکرد پرسنل مراکز درمانی تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر میزان رضایت مراجعین دارد. مشاوره مدیریت درمانی متخصص و مجرب برای ایجاد این کیفیت و افزایش آن از راهکارهای زیر استفاده می نماید.

  • ابتدا باید بتواند با کمک تکنیک های مدیریتی راهکارهای موثری در ایجاد فضای حمایتگر و صمیمی برای پرسنل ارائه دهد. در این صورت پرسنل احساس امنیت شغلی بیشتری خواهند داشت. همین موضوع موجب می شود تا نسبت به وظایف کاری خود متعهدتر بوده و در نتیجه کار خود را به بهترین نحو انجام دهند. همچنین ایجاد این فضا موجب می شود تا پرسنل مرکز درمانی اطمینان و احترام خاصی برای بخش مدیریت درمانی قائل باشند. فراموش نکنید تا زمانی که پرسنل مراکز درمانی احساس فشار و اجبار داشته باشند، نمی توانند وظایف خود را با کیفیت صد در صدی انجام دهند.
  • ایجاد احساس سودمندی در پرسنل از دیگر تاثیرات مشاوره مدیریت درمانی در کنترل مراکز پزشکی است. این مشاوران به خوبی می دانند که بزرگ ترین سرمایه مراکز درمانی مراجعین آن هستند. از طرفی مراجعین به طور مستقیم با پرسنل مراکز درمانی برخورد دارند. بنابراین در صورتی که پرسنل کار خود را به خوبی انجام ندهند، رضایت کامل مراجعین نیز جلب نخواهد شد. به همین دلیل است که راهکارهایی را به مدیران کلینیک ارائه می دهند، تا بتوانند احساس سودمندی را در کارکنان مرکز تقویت کنند. به طور کلی مشاوران مدیریت درمان با بهبود عملکرد پرسنل، به موفقیت بیشتر مراکز درمانی کمک می نمایند.

 

کاربرد مشاوره مدیریت درمانی

از مهم ترین کاربردهای استفاده از مشاوره مدیریت درمانی در اداره کلینیک های پزشکی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. مشاوران مدیریت درمانی از استانداردهای جهانی در زمینه افزایش کیفیت و موفقیت بیشتر این مراکز آگاه می باشند. بنابراین می توانند به مدیران مراکز درمانی کمک نمایند تا کیفیت مرکز پزشکی خود را در سطح جهانی افزایش دهند. از طرفی با ارائه راهکارهای مناسب، سطح عملکرد این مراکز را مطابق روز و در رفاه کامل حفظ می نمایند.
  2. ایجاد شبکه های داخلی میان پرسنل و پزشکان نیز می تواند به بهبود عملکرد آن ها و افزایش کیفیت خدمات رسانی به مراجعین بسیار موثر باشد. همچنین مشاوران مدیریت درمانی، راهکارهای مناسب و سریعی را برای برقراری ارتباط میان بیماران و پزشکان ارائه می دهند. همین موضوع منجر به افزایش ارتباطات موثر میان افراد و کاهش تنش های موجود در مراکز درمانی می شود.
  3. همچنین مشاوره مدیریت درمانی سیستم های مدیریتی را ارائه می دهد که می توانند به بررسی خطاهای احتمالی پرسنل بپردازند. در این صورت احتمال خطای این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین این سیستم ها آموزش هایی را در اختیار پرسنل قرار می دهند تا بتوانند عمل خود را به روز نگه دارند. بنابراین پرسنل با ارزیابی نمودن خود و مقایسه عملکردشان با کارمندان موفق، سعی در بهتر انجام دادن کارهایشان خواهند داشت.
  4. در نهایت کمک گرفتن از مشاوره مدیریت درمانی می توان احساس بهتری در پرسنل، پزشکان و بیماران ایجاد نماید. این موضوع موجب می شود تا بیماران مرکز درمانی را به سایر افراد نیز پیشنهاد دهند و در نهایت تعداد مراجعین مرکز درمانی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

روند کار مشاوره مدیریت درمان

مشاوره مدیریت درمانی در ابتدا با مدیریت مرکز درمان به گفتگو خواهد پرداخت تا بتواند نیازهای مرکز مورد نظر را به خوبی شناسایی کند. سپس نحوه عملکرد سازمان و استراتژی های اجرایی در مرکز پزشکی را مورد ارزیابی قرار می دهد. پس از آن ایرادات و مشکلات سازمان را شناسایی نموده و آن ها را با مدیریت مرکز در میان می گذارد. سپس راهکارهای مناسب و سازگار با مرکز درمانی را برای رفع این مشکلات ارائه می دهد. نکته قابل توجه این است که مشاوران مدیریت درمان تکنیک های به روز و هماهنگ با متدهای جهانی را برای رفع مشکلات مرکز ارائه می دهند. پس از آن بر روند عملکرد راهکارهای ارائه شده نظارت می نمایند. در صورتی که مشکلات رفع شده باشند، میزان رضایت مراجعین افزایش می یابد. در این مرحله مشاور سعی در شناخت و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی خواهد داشت. در این صورت مدیران مراکز درمانی می توانند بلافاصله پس از بروز بحران، برای رفع آن اقدام نمایند.